کد مطلب:210806 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146

وصیت امام صادق به محمد بن نعمان احوال
یابن نعمان ایاك و المراء فانه یحبط عملك و ایاك و الجدال فانه یوبقك و ایاك و كثرة الخصومات فانها تبعدك من الله الغضكم الی المترئسون الشاؤدن بالنمایم الحسدة لاخوانهم لیسوا منی و لا انا منهم»

«والله لو قدم احدكم ملؤ الارض ذهبا ثم و مؤمنا لكان ذلك الذهب مما یكوی به فی النار».

«یابن النعمان من سئل عن علم فقال لا ادری فقد ناصف العلم و المؤمن یحقد مادام فی مجلسه فاذا قام ذهب عنه الحقد.



[ صفحه 300]



«و لا تطلع صدیقك من سرك الاعلی ما لو اطلع علیه عدوك لم یضرك فان الصدیق قد یكون عدوا یوما - یابن النعمان لیست البلاغة لجدة للسان و لا بكثرة الهذیان و لكنها اصابة المعنی و قصد الحجة».

فرمود ای نعمان ریا و شبهه را كنار بگذار كه اعمال تو را فاسد می كند با مردم جدال و منازعه مكن كه تو را شرور و حقیر می نماید مخاصمه و دشمنی با مردم را كنار بگذار كه سبب دوری از خدا می شود.

مبغوض ترین افراد آنها هستند كه نمامی می كنند و حسد می ورزند ما از آنها بیزاریم و از آن دسته ای نیستند كه ما آنها را دوست داریم. [1] .

فرمود به خدا قسم اگر تمام زمین طلا باشد ولی مؤمنی حسد ورزد آن طلاها را به آتش می گذارند و به او می قبولانند.

ای پسر نعمان هر كس از علمی و مسئله ای بپرسد و بگوئی نمی دانم نصف علم را درك كردی مؤمن تا در مجلس است ممكن است حقد ورزد ولی چون برخاست حقد هم از او برداشته می شود.

فرمود: دوست خود را از سر خود آگاه مكن مگر آنكه بدانی دشمن را از سر خود خبردار نمی كند و ضرری از او به تو نخواهد رسید - چه اگر چنین شد دوست تو دشمن تو می شود.

ای پسر نعمان بلاغت به حدت لسان و كثرت هذیان نیست بلكه بلاغت رساندن معانی است كه معرف حق باشد.


[1] امام جعفر الصادق عرض و دراسة لعلم احمد مغنيه ص 81.